Klantenbescherming
In het kader van de wetgeving [1] [2] delen wij u onderstaande informatie mee:
In het kader van de wetgeving [1] [2] delen wij u onderstaande informatie mee:
Ons kantoor
Om onze wettelijke informatieverplichtingen te vervullen, vermelden wij hieronder de gegevens van ons kantoor.
Naam: Lyriensis
Rechtsvorm: BV
Maatschappelijk adres en kantoor: Vlotstraat 28 te 2520 Oelegem-Ranst
RPR 0544.660.344 (Antwerpen, afd Antwerpen)
Email: info@lyriensis.be
GSM: 0496/511.009
Verzekeringsmakelaar, FSMA 112861a
Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op www.fsma.be .
Wij engageren ons om ons op een loyale, billijke en professionele wijze in te zetten voor de belangen van onze klanten en deze laatsten te voorzien met informatie die correct, duidelijk en niet misleidend is. Overeenkomstig deze gedragsregels voert ons kantoor een beleid met betrekking tot het voorkomen en bejheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsdistributie. Een meer gedetailleerde beschrijving van dit belangenconflictenbeleid vindt u beschreven in het zesde punt op deze pagina.
Voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. Op uw verzoek bezorgen we u meer uitleg over een eventuele klachtenafhandelingsprocedure.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, deMeeûssquare 35.
Tel: 02/547.58.71 en fax 02/547.59.75 – email: info@ombudsman.as – website: www.ombudsman.as
Onze dienstverlening en aangeboden producten
Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.
Ons kantoor is actief in de volgende verzekeringstakken:
Al onze producten zijn in regel met de Belgische wetgeving en fiscaliteit.
Onafhankelijkheid en partijdigheid
Ons kantoor werkt onafhankelijk. Zij heeft geen deelnemingen in het aandeelhouderschap van de verzekeringsmaatschappijen waarmee zij samenwerkt. Tevens is zij niet gebonden aan exclusiviteitscontracten met verzekeringsmaatschappijen of financiële instellingen.
De verzekeringen met een beleggingscomponent (tak-23) vormen de kernactiviteit van ons kantoor. Na het verzamelen van voldoende achtergrondsinformatie formuleert het kantoor aan haar klanten een onafhankelijk advies-op-maat.
De verloning van ons kantoor
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij een vergoeding van de verzekeringsonderneming. Voor bijkomende vragen hierover kan u terecht in ons kantoor, of via het e-mailadres info@lyriensis.be .
Algemeen kan je stellen dat u, als klant, een algemene kost betaalt aan de verzekeringsmaatschappij. Een deel ervan komt terug naar ons kantoor als commissie. Dat kan gebeuren wanneer u geld stort in uw contract (instapkosten). Of tijdens de looptijd van uw contract (omloopvergoeding). Sommige maatschappijen geven ons kantoor een (beperkte) stimulanspremie wanneer wij contracten zelf digitaal verwerken. Ook wanneer wij zelf arbitrages verwerken ontvangt het kantoor bij sommige maatschappijen een vergoeding.
De omloopvergoeding is onze belangrijkste bron van inkomsten. Wij streven niet naar snel geldgewin, maar naar een langdurige klantenrelatie. Door ons te concentreren op de omloopvergoeding hebben wij er voordeel aan dat u op lange termijn een tevreden klant blijft. Dat geeft een WIN-WIN: hoe klantvriendelijker onze service, hoe beter voor u én ons kantoor.
Ons kantoor aanvaardt geen verdoken commissies of geschenken in natura voor het uitvoeren van haar diensten. Onder geschenken in natura wordt verstaan: goederen met een waarde die hoger ligt dan 50 euro.
Op onze kantoorwebsite kan u onder de legendeknop ‘Wat is Wat’ de kostenstructuur van de diverse soorten beleggingsverzekeringen consulteren.
Een belangrijk deel van de inkomsten die ons kantoor ontvangt gaat naar:
Ons belangenconflictenbeleid
De wetgever legt ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.
1. Wetgevend kader
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
2. Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
– Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
– Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
– Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
– Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
– Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
– Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
– Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor.
3. Welke maatregelen neemt ons kantoor
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.
Het gaat onder meer om:
– Een interne instructienota;
– Een aangepast verloningsbeleid;
– Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
– Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
– Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
– Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
Wat is de procedure?
4. Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
Duurzaamheid
Ons kantoor houdt bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent rekening met duurzaamheidsrisico’s, voor zover deze informatie ter beschikking wordt gesteld door de aanbiedende verzekeringsmaatschappij. Dit conform de verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiële dienstensector (‘SFDR‘ – Sustainable Financial Disclosure Regulation).
De SFDR heeft duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘een gebeurtenis of omstandigheid op ecologisch (E), sociaal (S) of governance-gebied (G) die, indien ze zich voordoet, een mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kan veroorzaken‘.
Ons kantoor hecht veel belang aan de duurzaamheidsfactoren. Voor de verzekeringen met een beleggingscomponent kan u aanduiden in hoeverre u wenst dat wij onze adviezen daarop afstemmen. Uw keuze kan een impact hebben op de waarde van uw belegging.
In ons vergoedingsbeleid wordt geen vergoeding toegekend die een belangrijk negatief effect heeft op de duurzaamheidsrisico’s.
U vindt meer uitleg over de SFDR-codes op onze webpagina ‘Wat is wat’, keuzebalk ‘duurzaamheidsscores’.
Stappen nieuwe klantenrelatie
Na de voorstelling van onze kantoorwerking, hebben wij ook enkele gegevens van u nodig.
Om u als nieuwe klant gepast advies te kunnen geven, stellen we een klantenfiche op met uw persoonsgegevens, en gaan we na wat uw verlangens en behoeftes zijn. Indien u advies vraagt over verzekeringen met een beleggingscomponent, gaan we bijkomend ook na:
Dit om ons in staat te stellen u die verzekeringen met een beleggingscomponent te kunnen aanbevelen, die voor u geschikt zijn en die stroken met uw financiële situatie en beleggingsdoelstellingen. Daarvoor zal u enkele vragen met betrekking tot het financieel overzicht dienen te beantwoorden en ondertekenen.
Indien u vragen heeft, kan u ons bereiken op het volgende e-mailadres: info@lyriensis.be
[1] Wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
[2] Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten.